Zburzenie zamku w Złotowie 1657-2017
Muzeum Ziemi Złotowskiej zaprasza dzieci i młodzież na lekcję muzealną, która w różnych aspektach przybliży czasy „potopu” szwedzkiego i jego tragiczne konsekwencje dla kraju, Krajny i naszego miasta. Uczeń poznaje podstawowe fakty historii XVII wieku, sztuki wojennej tej epoki i ekwipunku żołnierskiego. Uczy się osadzać wydarzenie historyczne w miejscu i w czasie. Kształtuje kompetencje interpersonalne związane z wyrażaniem i obroną własnych poglądów oraz przygotowuje się do wystąpień publicznych. Uczeń poznaje dzieje swojej „Małej Ojczyzny” – Złotowa w okresie „potopu szwedzkiego”, analizuje informacje zawarte w tekście źródłowym, poznaje znaczenie wyrazów: husaria, hetman, buława, szabla, pałasz, napierśnik, szyszak, karwasz, oblężenie, odsiecz, mila, garnizon, knecht. Posługuje się słownikiem języka polskiego, opisuje wygląd złotowskiego zamku na podstawie ryciny i wskazuje jego położenie na mapie. Praca odbywa się z wykorzystaniem tekstu źródłowego, mapy i słownika.
Wybrane wątki i tematy do zaprezentowania obejmują film TV Asta „O Zamku w Złotowie”, Rzeczpospolitą XVII wieku, dzieje złotowskiego zamku i jego właścicieli (rody Potulickich i Grudzińskich) oraz rolę Andrzeja K. Grudzińskiego w „potopie” – od zdrajcy do bohatera.
Na poprzednich zajęciach należy zadać klasie pracę domową. Odbywa się konferencja prasowa z trzema osobami – Janem III Sobieskim, Karą Mustafą i Andrzejem Karolem Grudzińskim. Uczniowie, wcielając się w dziennikarzy, przygotowują po jedno pytanie dla każdej z postaci oraz czytają krótki biogram na ich temat.
Szczegóły lekcji
Dostępne terminy
Brak dostępnych terminów
Sprawdź ponownie później lub skontaktuj się bezpośrednio z muzeum.