🚧

Strona w trakcie budowy. Znalazłeś błąd lub masz sugestię? Napisz na kontakt@lekcjewmuzeum.pl ! ♥️

Od Witolda do Alka, Zośki i Rudego

Charakter Witka kształtowały w młodości zasady ideowe rodzącego się w tym czasie skautingu. Podobnie jak dla bohaterów książki Aleksandra Kamińskiego Kamienie na szaniec, ważnym dla niego kodeksem postępowania było prawo harcerskie. Poznamy doświadczenia harcerskie Witolda Pileckiego i dowiemy się, co go łączy z Alkiem, Zośką i Rudym. Zastanowimy się, co sprawiało, że harcerze zdawali egzamin w działaniach konspiracyjnych w trakcie okupacji: jakie umiejętności zdobyte podczas służby przed wojną, jakie wartości przyjęte przez nich na ich drodze harcerskiej. Podyskutujemy też o społecznym wymiarze ruchu harcerskiego.

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie (I.4); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych (III.3); a także celów szczegółowych z tematów Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką: uczeń charakteryzuje polityczną i militarną działalność polskiego państwa podziemnego, w tym formy oporu wobec okupantów (XXXIV.4).

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania wiedzy o społeczeństwie w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze Wspólnoty narodowe/etniczne i ojczyzna: uczeń wyjaśnia, czym powinna przejawiać się postawa patriotyczna młodego i dorosłego człowieka (VIII.3); w obszarze Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie: uczeń podaje cnoty obywatelskie (odpowiedzialność, troska o dobro wspólne, aktywność, przedsiębiorczość, solidarność, roztropność, tolerancja, odwaga cywilna); wykazuje, odwołując się do działań wybitnych Polaków, znaczenie ich urzeczywistnienia dla pożytku publicznego; przedstawia cele i przykłady działania organizacji społecznych skupiających młodych ludzi w Polsce (IX.1; IX.3).

Lekcja może być uzupełnieniem omówienia lektury obowiązkowej: książki Aleksandra Kamińskiego Kamienie na szaniec.

Szczegóły lekcji

Grupa wiekowa:
Klasy 7-8
Czas trwania:
2h 30min
Maksymalna wielkość grupy:
15 osób
Cena:
1 zł / uczeń

Zarezerwuj tę lekcję

Rezerwacja musi być złożona przynajmniej 7 dni przed planowanym terminem lekcji.

Wybierz termin *

Wybierz godzinę na 12.11.2025

Dane kontaktowe

Liczba uczestników

0

Dodatkowe informacje

Możesz tutaj wpisać wszystkie dodatkowe informacje, pytania lub specjalne wymagania dotyczące wizyty.

Karty pracy do tej lekcji

Do tej lekcji dostępne są specjalne karty pracy z zadaniami i ćwiczeniami przygotowanymi przez nasz zespół. Aby uzyskać dostęp do materiałów, musisz się zalogować.

Rejestracja jest bezpłatna i zajmuje tylko chwilę
Aktualizowano 17.09.2025