🚧

Strona w trakcie budowy. Znalazłeś błąd lub masz sugestię? Napisz na kontakt@lekcjewmuzeum.pl ! ♥️

Od dagerotypu do selfie, czyli krótka historia fotografii

Czym fotografowano, jak nie było telefonów? Kto i kiedy wykonał pierwsze zdjęcie? Czym wyróżniała się epoka wiktoriańska w fotografii? Poznamy najważniejsze wydarzenia i pojęcia z historii fotografii, a także wspólnie zastanowimy, jaki przełom wywołało jej wynalezienie. Dowiemy się, jak szacować wiek zdjęć, co możemy z nich wyczytać oraz jak się nimi zaopiekować, żeby mogły je oglądać jeszcze nasze wnuki.

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasach V–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków; dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.1; II.5); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych (III.1); a także celów szczegółowych z tematu Europa po kongresie wiedeńskim: uczeń charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia) (XIX.2).

Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania plastyki w klasach IV–VIII szkoły podstawowej przez osiąganie celów szczegółowych w obszarze opanowania zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowania działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła: uczeń rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż) (I.6).



Szczegóły lekcji

Grupa wiekowa:
Klasy 7-8, Szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania:
2h 30min
Maksymalna wielkość grupy:
15 osób
Cena:
1 zł / uczeń

Zarezerwuj tę lekcję

Rezerwacja musi być złożona przynajmniej 7 dni przed planowanym terminem lekcji.

Wybierz termin *

Wybierz godzinę na 12.11.2025

Dane kontaktowe

Liczba uczestników

0

Dodatkowe informacje

Możesz tutaj wpisać wszystkie dodatkowe informacje, pytania lub specjalne wymagania dotyczące wizyty.

Karty pracy do tej lekcji

Do tej lekcji dostępne są specjalne karty pracy z zadaniami i ćwiczeniami przygotowanymi przez nasz zespół. Aby uzyskać dostęp do materiałów, musisz się zalogować.

Rejestracja jest bezpłatna i zajmuje tylko chwilę
Aktualizowano 17.09.2025