Od harcerza do żołnierza
Pierwszym mundurem, jaki nosił Witold Pilecki, był mundur skautowy. Dlaczego Witek chciał być harcerzem? Jak ukształtowało to jego charakter, poglądy i przyszłe życie? Jaką drogę pokonał, żeby na jej końcu stać się żołnierzem niezłomnym i poświęcić życie za ojczyznę? Przy okazji poznamy pojęcie źródła historycznego oraz rodzaje źródeł historycznych, a także – w ramach ciekawostki – dowiemy się, czym są szyfry, i nauczymy się z kilku z nich korzystać.
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków (II.1); w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych; przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych (III.1; III.3); a także celów szczegółowych w obszarze refleksji nad historią jako nauką: uczeń wyjaśnia, na czym polega praca historyka; rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych (III.1; III.3); oraz w obszarze postaci i wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej: uczeń sytuuje w czasie i opowiada o żołnierzach niezłomnych – Witoldzie Pileckim (IV.15).
Szczegóły lekcji
Zarezerwuj tę lekcję
Rezerwacja musi być złożona przynajmniej 7 dni przed planowanym terminem lekcji.
Karty pracy do tej lekcji
Do tej lekcji dostępne są specjalne karty pracy z zadaniami i ćwiczeniami przygotowanymi przez nasz zespół. Aby uzyskać dostęp do materiałów, musisz się zalogować.